Aarts Wandelreizen

Authentieke wandelreizen in Portugal, Spanje, Griekenland en Turkije

Praktische informatie over wandelen met Aarts Wandelreizen

"Wandelen is stilstaan bij de dingen die anders aan je voorbij gaan"

 

De wandelingen

U wandelt aan de hand van uitgebreide routebeschrijvingen en overzichtelijke kaarten die u van dag tot dag de weg wijzen. U loopt grotendeels langs bewegwijzerde voetpaden. U krijgt ook geografische en cultuurhistorische informatie over de streek en over wat je onderweg allemaal tegenkomt. De tochten zijn over het algemeen goed te doen voor fitte mensen met een normale conditie die van wandelen houden. Het niveau van de tocht loopt uiteen van licht tot middelzwaar. Bij de gedetailleerde beschrijvingen van de arrangementen vind je informatie over de afstanden van de dag wandelingen, looptijden en de hoogteverschillen. Het niveau van de trektochten is bepaald op basis van het terrein, het aantal kilometers en de looptijden.

De zwaarte van de wandelingen

  • Lichte wandelingen: relatief vlak terrein, 3 tot 4 uur wandelen per dag
  • Gemiddelde wandelingen: heuvelachtig terrein, 4 tot 6 uur wandelen per dag

Voorbereiding

Ga goed voorbereid op reis!
Zorg ervoor dat je goed voorbereid op reis gaat. Houd of breng de maanden voorafgaand aan je reis je conditie op peil en probeer uitgerust aan je wandelreis te beginnen. Zo heb je meer plezier van je vakantie. Een goede uitrusting is ook van belang. Zorg altijd voor goed ingelopen schoenen en neem de juiste kleding mee. Niets is zo vervelend als gebrekkig materiaal.

Wat mee te nemen

Kleding/Schoenen

• wandelschoenen; wij adviseren je om stevige bergwandelschoenen mee te nemen met een goed en dik profiel en steun voor de enkels. Zorg ervoor dat je de schoen goed in gelopen hebt en dat ze comfortabel zitten, zie tekst hieronder.
• lichte schoenen of sandalen (voor het zwemmen vanaf lava rotsen)
• voorjaarskleding
• regenkleding, regenhoes of poncho die je over de dagrugzak kunt dragen
• (fleece) trui
• (wandel) sokken
• zwemkleding

Overige bagage

• waterfles (minimale inhoud 1 1/2 liter)
• reserveveters
• zonnebrandcrème met een hoge beschermingsfactor
• muggenolie
• zonnebril of petje
• lippenbalsem
• film/videoapparatuur film, met extra geheugenkaart en batterijen
• reiswekker
• zaklantaarn
• wandel of Nordic Walkingstokken; deze zijn niet noodzakelijk maar aan te raden
• evt. kompas en verrekijker
• EHBO-setje inclusief blarenpleisters, ontsmettingsmiddel en tape en aspirine en medicijnen tegen maag- en darmstoornissen
• toiletartikelen

Klik hier voor een paklijst

Kijk hier voor het bagageonderzoek uitgevoerd door beslist.nl met handige tips voor je bagage in combinatie met verschillende luchtvaart maatschappijen.

Voorbereiding

Een meerdaagse wandeltocht lopen gaat niet vanzelf! Voor langeafstandswandelen of een wandelvakantie heb je een goede voorbereiding nodig en die stopt niet na een training. Ook vlak voor en tijdens het wandelen moet je nog goede voorzorgsmaatregelen nemen.

Drink voldoende

Het is een veel gehoorde en heel belangrijke: zorg dat je niet uitdroogt en geen hongerklop krijgt. Te weinig drinken kan de prestatie verslechteren, het risico op oververhitting verhogen, de kans op flauwvallen vergroten en leiden tot hartritmestoornissen. Te veel drinken kan leiden tot gevaarlijke verdunning van het bloed. Hierdoor kan de wandelaar hersenoedeem (zwelling van de hersenen) ontwikkelen en zelfs overlijden. Hoeveel je dan precies moet drinken? Daar zijn geen algemene vuistregels voor te bedenken, sommigen hebben maar twee liter vocht nodig om hun vochtbalans op peil te houden, terwijl anderen wel tien liter moeten drinken. Wacht in ieder geval niet met drinken tot je dorst hebt, maar ga ook niet de hele weg lopen drinken. Het klinkt misschien als een cliché, maar het beste advies luidt: luister naar je lichaam! Verder is het belangrijk dat je een vast en regelmatig eetpatroon aanhoudt. Neem bij een terugval een energiesnoepje met druivensuiker.

De beste kledingkeus tijdens een meerdaagse wandeltocht:

• Draag wandelschoenen met een soepele afwikkeling. Een stugge schoen geeft veel weerstand en kan blessures veroorzaken.
• Bergschoenen zijn af te raden. Deze zijn zwaarder, stugger en de hoge schacht geeft bij warme omstandigheden een warmte stuwing.
• Draag sokken die zweet afvoeren en geen hinderlijke naden hebben.
• Neem bij (dreigend) slecht weer eventueel extra kleding mee en eventueel een extra paar sokken.
• Een poncho is aan te raden tegen de regen. Draag een ruime poncho waar een rugzak onder past.
• Paraplu's zijn niet wenselijk omdat deze medewandelaars kunnen raken.
• Draag dunne, technische kleding die geen vocht opneemt, maar het vocht doorlaat naar de buitenlucht. Draag dus géén katoen, dit neemt juist veel vocht op waardoor men snel afkoelt en het koud krijgt. Draag verschillende lagen over elkaar, zodat je de kleding kunt aanpassen aan de temperaturen van het moment van de dag.
• Draag wanneer nodig een pet. Maak bij warm weer de pet regelmatig nat ter verkoeling. Een pet beschermt niet alleen tegen de zon, maar als het regent zorgt een hoofddeksel ervoor dat je lichaam niet te snel afkoelt.

Richtlijnen voor het aanschaffen van wandelschoenen; Bron ANWB

  • Welke categorie je ook kiest, het belangrijkste is dat een schoen goed past. Uitgebreid passen in de winkel is dus absoluut noodzakelijk. Hou daarbij rekening met de volgende richtlijnen:
  • Begin met een maat groter dan jouw dagelijkse schoen. Bedenk dat je voeten in de loop van de dag iets zwellen.
  • Pas de schoen met de (wandel)sokken die je straks ook draagt. In sommige winkels hebben ze daarvoor speciale passokken bij de hand.
  • Zet de voet stevig vast in de hak van de schoen en veter dan de schoen dicht. Controleer of je de tenen vrij kunt bewegen. Ook bij het afdalen mogen de tenen de voorkant niet of nauwelijks raken. Probeer dat uit op de schuine helling die veel buitensportzaken hiervoor hebben aangelegd.
  • De voet moet zo min mogelijk schuiven tijdens het wandelen. Let ook op de hiel: die mag niet op en neer gaan, anders ontstaan blaren.
  • Controleer of de leest van de schoen past bij de vorm van je voet. Zeker bij afwijkende voeten is dit belangrijk. Meldt dit ook aan de verkoper, want hij weet welke fabrikanten smalle of juist brede schoenen in het assortiment hebben.
  • Let op het buigpunt van de zool. Die moet samenvallen met het buigpunt van de voet.
  • Heb je een passende schoen gevonden? Probeer dan nog eens een andere maat of een ander merk. Spijt achteraf is zonde. Als je eenmaal aan het wandelen bent, kun je niet meer terug!

Categorieën wandelschoenen

  • De meeste fabrikanten en winkels verdelen wandelschoenen in vier categorieën: A tot en met D, waarbij A de lichtste modellen zijn en D de zwaarste. De prijzen variëren van € 60,- voor een eenvoudige A-schoen tot € 250,- voor een robuuste C-schoen. De indeling in categorieën helpt je bij de keuze van een geschikt paar schoenen. Voor een wandeling door de Hollandse duinen heb je tenslotte andere schoenen nodig dan voor een langeafstandswandeling door de Pyreneeën. Een beschrijving per categorie.

A - Lichte wandelschoenen

  • Schoenen uit de A-categorie zijn de eenvoudigste soort en zeer geschikt voor vrijwel elke wandeling in Nederland. Ze zijn licht en soepel en bedoeld voor gemakkelijke, lichte wandelingen in het bos en over de weg. A-schoenen zijn ook geschikt voor licht glooiend terrein. De zool van dit type schoen is vaak iets beter geschikt voor asfalt dan schoenen uit andere categorieën, waardoor ze hierop minder snel slijten.

B - Trekking- of bergwandelschoenen

  • Wandelschoenen uit de B-categorie zijn zeer populair en maken in de meeste buitensportzaken dan ook het grootste deel van het aanbod uit. De soepelheid is vergelijkbaar met die van A-schoenen, maar ze zijn van een iets zwaardere kwaliteit. Ze zijn steviger en geven daardoor meer steun bij het lopen in de bergen. De meeste schoenen in deze klasse zijn ook waterbestendig en ademend.

C - Zware trekkingschoenen

  • Ga je regelmatig van het gebaande pad af of wil je wat extra steun aan je enkels, dan zijn schoenen uit de C-categorie een goede keus. Deze schoenen zijn vooral geschikt voor wat ruiger terrein. Het stuggere leer en de (extra) stiksels zorgen voor steun aan de enkels, de stijvere zool geeft meer grip. Sommige C-schoenen kun je gebruiken met stijgijzers, maar wil je echt aan het zware werk beginnen, kies dan voor schoenen die daar oorspronkelijk voor bedoeld zijn: die uit klasse D.

D - Stijgijzervaste alpine schoenen

  • Schoenen uit de D-categorie zijn voor de echte klimmer. Ze hebben een zeer stijve zool, wat nodig is om stijgijzers te kunnen bevestigen. Ook het leer van deze schoenen is zeer stijf en stug. Dit geeft een optimale steun bij het klimwerk. Door die stugheid is het comfort van deze schoenen aanzienlijk minder dan van andere schoentypes. Ook slijten de zolen veel sneller op een wegdek. Een aanlooproute loop je dus beter op A- of B-schoenen.

Goede wandelsokken

Wat is nou precies het verschil tussen wandelsokken en katoenen sportsokken? Een voordeel van goede wandelsokken is dat deze zich vormen naar je voet. Hiermee wordt bijvoorbeeld voorkomen dat sokken halverwege het lopen afzakken. Voor extra comfort is het slim om je wandelschoenen af te stemmen op je wandelsokken. Dus ben je van plan nieuwe wandelschoenen te kopen pas ze dan met je eigen wandelsokken of vraag om een passok in de winkel.

De belangrijkste taak van een sok is het drooghouden van de voethuid zodat je gedurende de wandeling geen last krijgt van huidirritaties en blaren. De moderne wandelsok is vaak gemaakt van een combinatie van kunstvezels en wol. Om het draagcomfort te verbeteren is de binnenzijde soms voorzien van een laagje dat geen vocht opneemt.

Voorkom blessures

• Neem dagelijks enkele minuten een koud voetenbad, hierdoor wordt de huid van de voeten gehard.
• Heb je last van zweetvoeten? Je kunt je voeten voorafgaand aan het wandelen inwrijven met talkpoeder of speciaal voetpoeder.
• Draag goede wandelsokken en -schoenen.
• Draag bij voorkeur schoenen die je hebt ingelopen. Als je nieuwe wandelschoenen hebt, kan je de gevoelige plekken van je voeten dakpansgewijs afplakken met leukoplast. Dit zorgt voor een second-skin effect. Zorg dat bij het afplakken geen ribbels ontstaan, deze kunnen juist blaren veroorzaken.

Hier zie je hoe je je voeten afplakt
• Inlegzolen kunnen blaargevoelige plekken ontlasten. Er zijn diversen maten en soorten.
• Ga niet te snel van start, geef je spieren de gelegenheid om warm te worden.
• Kramp in je kuit is gemakkelijk te verhelpen door met de ene hand de voorvoet omhoog te drukken (dus naar het scheenbeen toe) en met de andere zachtjes in de kuitspieren te knijpen.

Zo voorkom je blaren

Let op! Iedere huid is anders. Wat bij de één perfect werkt, veroorzaakt bij de ander juist blaren. Probeer dus vooraf uit wat bij jouw voeten past.

  • Draag passende schoenen
  • Draag passende (naadloze) sokken
  • Loop schoenen goed in
  • Start vier weken voor de tocht met het insmeren van je voeten met huidverstevigende producten (bijv. kampferspiritus)
  • Smeer je voeten dun in met vaseline/uierzalf of speciale crème voor het lopen
  • Strooi een beetje talk- of voetpoeder in je schoenen, sokken en op je voeten
  • Was je voeten altijd met koud water en zonder zeep
  • Plak gevoelige plekken preventief af met blarenpleisters

 

Verzekeringen:

Op vakantie kan er van alles gebeuren. Uw bagage raakt kwijt of u moet uw reis door omstandigheden annuleren. Ook kunt u ziek worden of pech onderweg krijgen. Met een reisverzekering bent u voor bepaalde kosten op vakantie verzekerd.

Reisverzekering
Een reisverzekering is niet verplicht. Of een reisverzekering in uw situatie aan te raden is, hangt af van het soort vakantie dat u maakt en of u bepaalde kosten zelf kunt en wilt betalen als er iets gebeurt tijdens uw vakantie.
€ 6 - 13 kost een reisverzekering met werelddekking
Een passende reisverzekering
Stel: u gaat zonder waardevolle spullen backpacken met het openbaar vervoer. Of u gaat kamperen tijdens een fietsvakantie in Nederland. Er is dan minder dat een reisverzekering zal uitkeren dan wanneer u met de auto naar Zuid-Frankrijk gaat en veel waardevolle spullen meeneemt.

Ga voor u zelf na of u het belangrijk vindt dat bepaalde kosten worden vergoed als er iets gebeurt op vakantie. En zo ja, welke kosten dit dan zouden moeten zijn. Op basis daarvan kunt u nagaan wat voor uw situatie een passende reisverzekering is.

Er zijn grote verschillen tussen verschillende reisverzekeringen. Naast de prijs kan de dekking of de vergoeding verschillen. Zoek voordat u op vakantie gaat de best passende reisverzekering uit.

Let op de volgende punten bij het afsluiten van een reisverzekering:

  • Controleer of u niet dubbel verzekerd bent. Een zorgverzekering dekt vaak ook medische kosten in het buitenland. Lees hiervoor de polisvoorwaarden van uw zorgverzekering goed door.
    Als u binnen Europa reist is een werelddekking niet nodig. En wie geen dure spullen meeneemt of niet op wintersport gaat, heeft aan een lage dekking vaak voldoende.
  • De hoogte van de premie hangt af van een aantal factoren. Uw gezinssituatie, de dekking, de hoogte van uw eigen risico en het aantal dagen dat u op vakantie gaat hebben hier invloed op.
  • Lees de polisvoorwaarden goed door. Zo weet u wat wel en niet is verzekerd. Neem de voorwaarden altijd mee op vakantie, dan heeft u belangrijke telefoonnummers direct bij de hand.
  • Vergelijk verschillende aanbieders, bijvoorbeeld met behulp van vergelijkingswebsites. Let daarbij niet alleen op de premie. Ook de dekking en het eigen risico zijn belangrijk.
  • Check je vakantieverzekering op vanatotzekerheid.nl

Doorlopende reisverzekering

  • Als u meerdere keren per jaar op vakantie gaat, kan een doorlopende reisverzekering voordeliger zijn. U hoeft dan maar één keer polis- en administratiekosten te betalen. De premie hangt af van uw gezinssituatie, welk pakket u kiest, het eigen risico en het dekkingsgebied.

Globale maandpremie reisverzekering*

Europadekking Werelddekking

  • Alleenstaand € 5,- € 6,-
  • Alleenstaand met kinderen € 9,- € 10,-
  • Paar € 8,- € 11,-
  • Paar met kinderen € 10,- € 13,-
    * Er is uitgegaan van een reisverzekering met dekking van bagage, medische kosten en ongevallen met een maximum eigen risico voor bagage van 50 euro. Er is geen annuleringsverzekering meegenomen. De premie is inclusief 21 % assurantiebelasting, exclusief poliskosten. Bron: berekeningen Nibud 2016

Annuleringsverzekering

Een annuleringsverzekering biedt dekking wanneer uw reis onverwacht niet door kan gaan of eerder moet afbreken. De annulering wordt alleen vergoed als de reden in de polisvoorwaarden wordt genoemd. Dit is bijvoorbeeld als u ernstig ziek bent of een zwaar ongeluk heeft gehad. Of als familieleden (1e of 2e graad) ernstig ziek worden of overlijden.

Wat kost een annuleringsverzekering?

Voor een kortlopende annuleringsverzekering betaalt u ongeveer 5 procent van de totale kosten van de reis. Voor een doorlopende annuleringsverzekering is de premie afhankelijk van de gezinssamenstelling en het te annuleren bedrag. Hoe hoger dat bedrag, des te hoger de premie.

Voor een verzekerd bedrag van 1500 euro per persoon per reis met werelddekking, staat hieronder een indicatie van de kosten (exclusief poliskosten):

  • alleenstaande: 40 euro per jaar
  • stel: 70 euro per jaar
  • ouders met 2 kinderen: 80 euro per jaar

Bron: NIBUD

Denk dus ook aan het afsluiten van een goede Reisverzekering en of Annuleringsverzekering.